VENĒCIJAS BIENNĀLE

  • Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_004
  • Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_003
  • Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_001
  • Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_002
  • Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_005
  • Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_006

Konkursa darbs Latvijas paviljonam Venēcijas biennālē 2016 gadā.

eng. Competition entry for Latvia pavillion in Venice biennale 2016.

Siltumnīcas efekts

Projekta komanda: Matīss Zemītis, Anda un Jānis Ārgaļi, Ieva Kalniņa

Bez siltumnīcas efekta dzīve uz zemes nebūtu iespējama. Atmosfēra, kas pasargā zemi no pārlieku liela saules siltuma, vienlaikus arī kontrolē šī siltuma aizplūšanu. Cilvēku radīto attīstības procesu rezultātā siltumnīcas efekts pastiprināts, dažādi izmeši aizkavē siltuma aizplūšanu, tādējādi tiek sekmēta globālā sasilšana. Kaut arī lielākie globālās sasilšanas upuri ir cilvēki, kas dzīvo tuvāk ekvatoram, lielākie globālās sasilšanas izraisītāji atrodas globālajos ziemeļos, attīstītajās pasaules valstīs. Mūsu šķietami individuālajiem un nacionālajiem rīcības modeļiem ir globālas ietekmes.

Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_001

Latvijā, kā daudzviet citur pasaulē, dažādas interešu grupas un kopienas arvien aktīvāk sāk meklēt alternatīvas uz patēriņu un materiālo labumu vērstās sabiedrības iedibinātajai kārtībai. Cilvēki arvien vairāk pievērš uzmanību sabiedrības un ekosistēmas ilgtspējai.

Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_002Bruklinā aktīvi uzņēmēji pārņem lielas, pamestas ražošanas un noliktavu ēkas ostas rajonā un transformē tās lokālu mikroražošanas uzņēmumu vajadzībām, tādejādi protestējot pret sociāli bezatbildīgu un atsvešinātu no sabiedrības lielražošanu. Lucavsalas biedrība Rīgā ir izcīnījusi tiesības saglabāt pilsētas dārzkopības teritoriju augļu un dārzeņu audzēšanas mērķiem. Ekokopiena Gaismas dārzi ir atradusi un iegādājusies 40ha lielu zemes gabalu Ikšķiles lauku teritorijā savdabīgas komūnas radīšanai.

Lai arī kuru no kustībām tuvāk neapskatītu, vienmēr tās tiešā vai pakārtotā ziņā ir saistītas ar lauksaimniecību un ļoti izteiktu vēlmi katram individuāli vai nelielākai grupai kopā nodarboties ar pārtikas audzēšanu pašpatēriņam pašu spēkiem, ar vēlmi atgūt kontroli pār savu ķermeni un veselību. Lai tie būtu Ņujorkas jumta dārzi vai neskaitāmās dārziņu teritorijas visā Latvijā, visur cilvēks gūst gandarījumu audzējot pārtiku un tādejādi atgūstot komunikāciju ar dabu.

Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_003

Ņemot vērā Latvijas klimatu, salīdzinoši vēsās vasaras, siltumnīca ir kļuvusi kā ikona, pielūgsmes objekts latvietim-dārzniekam. Bez siltumnīcas latvietis nevarētu izaudzēt kārtīgus tomātus, baklažānus un piparus. Aktīva rosība siltumnīcā norit no agra pavasara līdz ar pirmajām siltākajām un saulainākajām dienām līdz pat vēlam rudenim. Atsevišķi indivīdi fanātiski turpina šo meditāciju arī ziemas apstākļos siltumnīcā ierīkojot apkuri un apgaismojumu. Latvietis jauns un vecs savu brīvo laiku daudz labprātāk pavada siltumnīcu tuvumā nekā āra kafejnīcās lielpilsētās.

Lai arī siltumnīcu arhitektūrā līdz šim ir parādījušies dažādi avangarda piemēri, kopumā tās visas ieturētas diezgan klasiskā manierē. Pārsvarā tās veidotas ar divslīpu jumtu, pusapaļas vai trapecveida. Katrai ir viena ieeja un vairāki logi ventilācijas nodrošināšanai. To augstums pielāgots augiem.

Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_004

Komandas neviltotu interesi par siltumnīcas arhetipu piesaistīja plaši izplatītā tendence izmantot vecus logu rāmju siltumnīcu konstrukcijas izveidei. Šis būvniecības paņēmiens, kas vienlaikus raksturo Latvijas post-padomju cilvēka taupību, vienmēr liek cilvēkam pieiet uzdevumam ļoti radoši. Lai arī post-padomju cilvēks daudz kritizēts esam par pasaules pamuļķi, savā būtībā ļoti efektīvi prot izmantot limitēti pieejamos resursus un savā komunikācijā ar dabu ievēro ilgtspējīgas vides principus.

Ar Venēcijas arhitektūras biennāles instalāciju „siltumnīcas efekts” mēs vēlamies radīt arhitektonisku ietvaru citādāk tīri intuitīvām, pragmatiskām un praktiskam kustībām Latvijā, kuru mērķis ir labāku, dabiskāku alternatīvu meklēšana visās dzīves jomās.

Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_005

Dabai raksturīgas ir pakāpeniskas pārejas no viena stāvokļa otrā, no vienas formas citā, jo viss ir veidojies vai attīstījies mijiedarbībā . Instalācija „siltumnīcas efekts” veidota iespējami plastiska, lai tā varētu mijiedarboties ar izstādes telpu, apmeklētāju un paredzēto ekspozīciju.

Latvijas paviljona ekspozīcijas daļā paredzēti apraksti par dažādajām ekokopienām, interešu grupām biedrībām, indivīdiem, kas pārstāv alternatīvās kustības. Paredzētas atsevišķas video-intervijas ar kopienu vadītājiem, idejiskajiem līderiem par viņu pasaules uzskatiem, dzīvi un viņu attiecībām ar arhitektūru. Fonā paredzēts atskaņot meža skaņas un translēt video ierakstu no putnu vērošanas tiešsaistes videokamerām (zivju ērglis, melnais stārķis un citi).

Matiss Zemitis arhitekts greenhouse effect venecijas biennale 2016 zarch_006

No Comments Yet.

Leave a comment